Home Zanimljivosti Zagonetka zvana etiketa
Zagonetka zvana etiketa

Ulazite u supermarket. Praznik je, hteli biste sa svojim najbližim da podelite trenutke radosti. Vino, to je ono što tražite. Stajete ispred police sa vinom i vaša prvobitna euforija polako postaje nerešiva muka. Koje vino odabrati od stotine ponuđenih?

Hteli bi da probate nešto novo, okrećete se ali bezuspešno tražite nekoga ko bi Vam dao savet. Hvatate se za najlepšu etiketu, a pritom je i cena pristupačna. Mislite da ste rešili problem, ali je Vaš dobro isplanirani ugođaj pokvario ukus vina koje ste juče kupili u supermarketu. Mirite se sa situacijom, ali već postavljate sebi pitanje.  Kako sledeći put ne napraviti istu grešku?

 

Prema rečima potrošača, pri odabiru vina pažnju najviše privlači drugačija, originalna ambalaža, a naročito se dobro ocenjuje zlatna boja na etiketi. Ali, iako odelo čini proizvod, sledeći put bolje pogledajte etiketu na boci vina, jer vam može pružiti informaciju da možda prepoznate vino koje ste tražili.

Sva vina napravljena od jedne sorte grožđa nazivaju se sortna vina. Ukoliko ste ljubitelj određene sorte, onda vam je potraga olakšana. Dovoljno je da pročitate na prednjoj etiketi naziv vina (sorte grožđa) I nećete mnogo pogrešiti, ma ko da je proizveo to vino. Ukoliko to vino nosi neki drugi, komercijalni naziv, okrenite bocu i na leđnoj etiketi, u najvećem broju slučajeva, možete pročitati kupažom kojih sorti je napravljena to vino. Po važećem zakonu, vino može nositi ime sorte grožđa, od koje je napravljeno, samo ako ima zaštićeno geografsko poreklo, ali se u našoj zemlji ovo pravilo ne poštuje u potpunosti.

Sledeći podatak koji se nalazi na prednjoj etiketi je njegova kvalitativna kategorija. Vina se po kvalitetu dele na stona vina, stona vina sa geografskim poreklom, kvalitetna vina sa geografskim poreklom i vrhunska vina sa geografskim poreklom. Prvi uslov, da bi vino moglo biti kategorisano, jeste da mora imati geografsko poreklo, jer ono garantuje da je grožđe, od koga je to vino napravljeno, ubrano sa određenog područja i da je samim tim i proizvodnja kontrolisana. Tek se tada pristupa njegovom ocenjivanju, koji vrši državna komisija, sastavljena od najstručnijih enologa u zemlji. Vina koja dobiju do 17,5 poena (od mogućih 20) su stona vina, od 17,5 do 18,5 su kvalitetna, a preko 18,5 vrhunska. Ukoliko na etiketi piše da je vino vrhunsko, to je rezultat ocene nezavisnih stručnjaka, a ne volja samog proizvođača.

U obavezne podatke na glavnoj etiketi spadaju i naziv proizvođača, procenat alkohola i sadržaj, izražen u litrama.

Iako ste pogledom na prednju etiketu dobili osnovnu informaciju o vinu koje se nalazi u boci, sve ostalo ćete pronaći na leđnoj etiketi. Prema istraživanjima, potrošači su se u najvećem broju slučajeva izjasnili da bi na zadnjoj etiketi voleli da vide odakle to vino dolazi (da ima mapu). Međutim, mapa se na etiketi može naći samo ako vino ima zaštićeno geografsko poreklo. Za stona vina se navodi naziv rejona u kome je grožđe uzgajano, za kvalitetna naziv podrejona, a za vrhunska vinogorje. Ukoliko vino ima geografsko poreklo, na etiketi mora pisati broj rešenja, koji dodeljuje resorno ministarstvo. Pored broja rešenja obavezan je i serijski broj boce, jer se rešenje dodeljuje za određenu količinu vina i ne sme biti napunjena nijedna boca više od ukupne količine vina koju je proizvođač dao na zaštitu. Podrazumeva se da svaka boca u seriji bude istog sastava i kvaliteta.

Ukoliko je proizvođač pod svojom etiketom napunio vino koje je u rinfuzu uvezao iz druge države, taj podatak mora biti naveden na leđnoj etiketi, ali se mnogi proizvođači toga ne pridržavaju.

Druga najvažnija informacija, kažu potrošači, je - uz koja jela se to vino servira. Obzirom da je prostor na leđnoj etiketi ipak ograničen, jer je ona po pravilu manja od glavne etikete, nećete moći naći kompletan spisak jela sa kojima se to vino slaže, ali ćete dobiti osnovnu odrednicu. Ostalo je na vama i vašim čulima.

Kao veoma bitan podatak, potrošači su naveli i temperaturu, na kojoj se to vino servira, što se u najvećem broju slučajeva i nalazi na etiketama, a voleli bi i da znaju i iz kojih čaša se to vino pije. Po pravilu, potrošačima veliku pažnju privlači i kartica sa dodatnim informacijama, okačena na grlo boce (tzv. neck ringer), jer očekuju da će na njoj naći sve što ih zanima, a ne piše na etiketi.

Zakon o oglašavanju određuje šta će pisati na boci, a vaš ukus šta ćete naći u boci.

Srećno pri izboru!